WYMIANA OPON

sezonowa wymiana oponWymiana opon jest konieczna w momencie, gdy bieżnik staje się coraz bardziej płytki (w przypadku ogumienia letniego nie może mieć głębokości mniejszej niż 2,5 mm a zimowego – 4 mm). Powoduje to bowiem mniejszą przyczepność kół do drogi. Należy pamiętać, że w momencie, gdy ogumienie jest zużyte, uszkodzone lub niedostatecznie wytrzymałe, należy natychmiast odwiedzić serwis opon i dokonać ich wymiany.

Jeśli jednak stan opon nie wskazuje na potrzebę ich natychmiastowej wymiany, przyjmuje się cykl jesień-wiosna. Październikowo-listopadowa słota i wilgotność wpływają na stan dróg – na mokrych, zmrożonych po nocy lub zaśnieżonych trasach, opona letnia będzie pracowała znacznie gorzej od zimowej. Z kolei późną wiosną, kierowca jadący na oponach zimowych może mieć wrażenie przyklejenia auta do nawierzchni – nadmiernego, uciążliwego i utrudniającego jazdę.

Nie należy jednak decyzji o wymianie opon ograniczać jedynie do kalendarza. Październik może być albo zaskakująco ciepły, albo mroźny, z ujemnymi nocnymi temperaturami. Równie trudno określić czas zmiany opon zimowych na letnie. Lepszym rozwiązaniem będzie stosowanie kryterium temperatury. Zimowe ogumienie należy zastąpić letnim jeśli średnia temperatura dobowa przekracza przez kilka kolejnych dni 7 stopni Celsjusza.

Wymiana opon – zakres prac

Podczas wymiany dochodzi do demontażu kompletnych kół, a później, przy użyciu montażownicy, opony zdejmuje się z felg. Na nie, po oczyszczeniu rantów, nakłada się pastę montażową i zakłada opony. Te, są pompowane powietrzem lub azotem – drugie z tych rozwiązań pozwala zmniejszyć wahania ciśnienia powstałe przy zmianach temperatury. Mechanicy MC Plus Gdańsk zajmą się również wyważeniem i sprawdzeniem stanu wentyli. Wstępne dokręcanie kół odbywa się kluczem pneumatycznym lub elektrycznym. Następnie śruby kół powinny być dokręcone kluczem dynamometrycznym. To zabezpieczy je przed odkręceniem. Na oponach kierunkowych napis „rotation” powinien być zgodny ze strzałką wskazującą kierunek, w którym się będzie toczyć. Z kolei na oponach asymetrycznych, należy zwrócić uwagę na napis „outside”. Ten, po zamontowaniu opony, powinien znajdować się na zewnątrz – w przeciwieństwie do boku oznaczonego „inside”.

Wyjazd z warsztatu to okazja do tego, by zweryfikować ciśnienie. Jego odpowiedni poziom, to nie tylko bezpieczeństwo, ale też ekonomika eksploatacji. Prawidłowe ciśnienie opon przekłada się na długość użytkowania opon – nawet o kilka tysięcy kilometrów. Zbyt niskie ciśnienie doprowadzi do zapadania bieżnika i nazbyt dużego zużycia brzegów opony, a także wzrost zużycia paliwa. Z kolei za wysokie, również niekorzystnie wpłynie na auto: nadmiernie napnie bieżnik, który będzie dotykał nawierzchni tylko swoim środkiem. W tym miejscu następować będzie znacznie większe zużycie niż w innych fragmentach, co źle wpłynie na parametry jazdy. Odpowiednie ciśnienie można sprawdzić na tabliczce lub naklejce ulokowanej zwykle przy zamku drzwi kierowcy czy po wewnętrznej stronie klapy wlewu paliwa.

MC Plus Gdańsk zaprasza na wymianę opon.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Call Now Button